måndag 5 september 2011

Surdegsbak

Har länge funderat på det där med surdeg som så många pratar om, brödet blir ju så fantastiskt gott och så är det så där härligt ursprungligt på något vis. Nu har jag genom min kära mormor äntligen blivit invigd i surdegsbakandet! För några dagar sedan fick jag ett par portioner surdeg som hon tillverkat och sedan fryst in och sparat till mig.
I lördags tinade jag en omgång som jag sedan "matade på" och igår kväll satte jag en fördeg som jag idag har bakat ett ljust bröd på. Tyvärr så misslyckades det totalt...degen jäste väldigt långsamt och inte alls så mycket som den ska göra och när jag sen bakat ut bröden och de skulle jäsa igen hände nästan ingenting...bröden ser väldigt goda ut, och det är de också, på ytan, men insidan är geggig och ojäst och smakar inget vidare. Har läs en del på en sida som heter bakasurdeg och funderar nu på att sätta min egen surdeg enligt deras recept, inte för att jag egentligen tror att det är något fel på mormors men, då blir det liksom lite lättare att se var i processen som jag kan ha gjort fel. Misstänker att det kan ha varit när jag "matade på" min surdeg som det blev fel, jag använde mig av vanligt vetemjöl och på bakasurdegs sida har jag läst att det bästa är att använda ekologiskt mjöl då detta inte är så processat som vanligt och har bättre jäsegenskaper i sig.

Så här har det iaf sett ut under dagen:





Att baka med degen som man får när man bakar på surdeg var i alla fall helt fantastiskt! Konsistensen på degen var en helt annan mot vanlig deg som man sätter på jäst, det känndes nästan som att degen levde på något underligt vis! Imorgon ska jag helt klart se till att fylla på mitt skafferi med lite nya mjöl- och grynsorter så att jag snart kan göra ett nytt försök!

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att det inte funkade, men känner jag dig rätt så triggar det bara igång dig.
    För att första baket inte bara ska gå till spillo så får du väl göra tvärtemot vad barnen brukar göra...äta kanterna med lite smör på. =)
    //Eva

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Du känner mig allt för väl Eva! Gjorde faktiskt precis så också...käkade kanter med smör på! Mumsigt var det! =)

    SvaraRadera