söndag 4 september 2011

Härliga höst!

Vet att det antagligen är många som inte kommer att hålla med mig men, jag älskar det faktum att det nu börjar gå mot höst! Vi har precis kommit in i september och det syns redan på träden att de börjar släppa taget om sommaren och så gör även jag. För hur härligt det än är när värmen kommer till vårt kalla land så är det under hösten jag mår som allra bäst! Tänk att efter en härlig långpromenad, i lite kallt och klart väder, få kura ihop sig i soffan med en kopp gott te och tända värmeljus! Höstens dagar, som kanske inte alltid är sådär klara och härliga, inbjuder ju också till lite mer inomhusaktiviteter än vad sommaren gör och det trivs jag bra med! Gillar känslan av att äntligen få gå i köket och "stöka" utan att behöva ha dåligt samvete för att jag inte är ute och tar vara på det fina vädret!

Idag har jag gjort en ny omgång av min hemgjorda müsli som jag har blivit lite smått beroende av, frukost utan den blir liksom inte riktigt det samma. Hittade receptet på recept.nu och sedan har jag provat mig fram och modifierat det lite. Det är en sån där rostad variant typ "Start" eller "Crunchy" fast mycket mindre sötad, den här kan man äta utan att få ett sockerrus på morgonen!

Här kommer mitt recept:

3 dl fiber-havregryn
3 dl rågflingor
1 dl kokos
½ dl linfrön
½ dl hasselnötter

Jag brukar använda mig av fiberberikade havregryn så det blir lite extra fibrer i, men vanliga funkar ju också så klart!

Hacka hasselnötterna ganska fint och blanda sedan ihop alla ingredienserna i en bunke.

2 dl vatten
2 msk olja
3 msk flytande honung


Blanda ihop i en liten skål och rör tills honungen löser sig.
Häll vätskan över de torra ingredienserna och blanda väl.
Bred ut massan i en ugnssäker form, jag brukar använda en med teflonbeläggning, och platta till den lite.
Rosta i ugnen i ca 30 minuter i 175 grader. Efter ca 10 minuter brukar jag ta ut formen och hacka upp müslin lite, så att den blir sådär bitig som den som man kan köpa är. Sen rör jag försiktig om i formen med ca 5 minuters mellanrum tills müslin känns torr.






Till frukosten brukar jag skiva lite banan eller klippa lite torkade aprikoser eller katrinplommon över müslin och käka den med naturell yoghurt, smaskigt tycker jag!

Om någon provar att göra receptet får ni gärna skriva en kommentar. Du kanske kan förbättra receptet ytterligare!

4 kommentarer:

  1. Hösten är min favorit-tid på året oxå!

    SvaraRadera
  2. Woho Linda en blogg :) Nu blir jag stolt över dig! Jag ska följa dig/er:) kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Hm, inte riktigt övertygad men kanske ska prova iaf. Här hemma är det Paulun som gör muslin, den är hemskt god och hemskt dyr. =) Paulun har lagt pumpakärnor i sin. De är ju så himla goda! Vad tror du om det? Har du provat?
    // Eva

    SvaraRadera
  4. Har faktiskt provat att ha i pumpakärnor, men det var, som vi brukar säga till barnen, inte riktigt min smak. =) Sen förstår jag ju om müslin blir dyr om Paulun kommer hem till er och gör den... ; )

    SvaraRadera