tisdag 27 september 2011

Barnmat

Ja, barnmat ja, det tillverkar jag på löpande band här hemma emellanåt, eller, det känns som det i alla fall för så som vår lille kille äter så går det åt en hel del! Är inte så säker på att jag kommer hinna med att laga lika mycket av hans mat när han snart ska börja äta två lagade mål mat om dagen... Tycker hur som helst att det är väldigt roligt att laga barnmat! Mixerstaven är min bästa vän! Ofta brukar jag försöka laga mat som påminner mycket om den mat vi äter, tänker att han då kommer att gilla min mat även i fortsättningen! Så när jag här om dagen gjorde en Biff Stroganoff till oss så fick han så klart en bebisvariant.


Laxgryta med ärtor, morötter, dill, persilja och potatis


Till vänster Kalops med morötter och potatis.
Till höger Biff Stroganoff med morötter, palsternacka och ris



Till vänster kycklingryta med tomat, morot, palsternacka, paprika och ris.
Till höger kyckling med morot, palsternacka, timjan och ris.



Brukar frysa i muffinsformar eftersom vi inte har så stor frys och på detta sätt kan jag liksom packa ihop det lite bättre i frysen. I vår frys finns ett infrysningsfack som är perfekt att ställa ut ett gäng formar på och sedan bara stoppa in för snabb infrysning! Man får bara passa sig så man inte fyller formarna allt för mycket...då skrapar man av en del av innehållet på insidan av frysen...har lärt mig det den hårda vägen om man säger så... Nästan fyra sånna här formar sätter han i sig vår lille "Heffis"!

1 kommentar: