måndag 12 september 2011

Minimuffins och spruckna surdegsdrömmar

Ja, det där med surdeg alltså...det är INTE lätt! För fyra dagar sedan satte jag en ny surdeg som enligt konstens alla regler nu ska vara färdig att användas, men min surdeg är död, inte ett enda tecken på liv kan jag se. Dessutom så liksom delar den på sig hela tiden. Men, jag ger mig inte i första taget så det är bara att ladda om och försöka på nytt! Nu ska jag bara besluta mig för om jag ska försöka att starta om den jag har eller om jag ska sätta en helt ny på råg...hm...eller så kanske jag gör både och för att helgardera mig! För jag SKA bara ha igång en surdeg, vill ju så gärna baka!


Så här ser den ut, min döda "Suris"

För några veckor sedan var jag och dottern nere på stan och shoppade lite. På Åhlens hittade vi små söta minimuffinsformar som vi bara var tvungna att köpa, gick liksom inte att motstå! Första baket med dessa små söta formar blev aningen misslyckade...hällde i alldeles för mycket smet i dem och resultatet blev ganska kladdigt om man säger så... I fredags tog vi en tur till djurparken, det var en sån där fantastiskt dag med härligt, lite höstigt väder och underbart sällskap! Så klart måste man ha med sig lite fika när man ska iväg på utflykt så jag bakade några små minimuffinsar som vi kunde ta med oss. Och denna gången lyckades jag få i rätt mängd smet i dem och de blev riktigt lyckade! Hade i en massa kardemumma i dem så de smakar nästan som bullar, mmmm!


Syns lite dåligt på bilden hur små och söta de är, men de ligger på en liten assiett så då kanske ni kan förstå att de liksom bara är en liten mumsbit.



Såhär syns det lite bättre!


2 kommentarer:

  1. Mmmm de där muffinsarna va ju bara sååå goda! Jag bjuder lätt in mig på en fika eller två kan jag säga!
    kram Sara

    SvaraRadera
  2. Jo, de ser ju goda ut, de där små muffinsen. En sådan liten muffins kan man kanske till och med unna sig även om man har slutat med fika!

    SvaraRadera