söndag 18 september 2011

Inspiration

Har hittat en härlig bok om surdegsbröd på Bokus som jag är väldigt sugen på att köpa! Kanske kan hjälpa mig lite på traven i mina försök att någon gång lyckas med mina surdegsbak. Boken heter "Surdegsbröd: recept och tips från en hemmabagare" och är skriven av Martin Johansson. Martin har även en blogg, eller hade rättare sagt...han har slutat skriva i den, som jag har läst en hel del på. Även om han slutat skriva så finns den kvar på nätet med en massa härliga tips! Pain de Martin heter bloggen i alla fall om någon är intresserad av att titta.


Vill gärna visa några andra böcker som brukar inspirera och skänka mig en hel del glädje. Jag kan sitta länge och bläddra i dem och fantisera om hur det var att baka och laga mat "förr i tiden".

 




Böckerna har min gammelmormor Märta och mormor Bibbi haft. Längs upp till vänster är det två anteckningsböcker med en massa härliga handskrivna recept i. Boken "Modern bakning" var nog modern under sent 60-tal eller tidigt 70-tal skulle jag tro, det finns inget årtal i den, bilderna är bara så härliga! "Kokbok för skola och hem" är från 1952. Den äldsta boken "Kokbok från Göteborgs skolkök jämte födoämneslära" är från 1927 och är fantastiskt intressant att läsa, man lär sig en hel del om livet för länge sedan! Här kan man läsa hur man på bästa sätt flår och styckar en hare och hur man sedan tillreder den på bästa sätt, att man vid brödbak bör elda så att ugnen håller jämn värme och att ugnsvärmen "prövas därigenom, att man kastar in ett papper, som efter en stund blir vackert rostbrunt, om ugnen är lagom, men blir bränt om ugnen är för het." Tackar ödmjukast för termostaten på min ugn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar