tisdag 24 januari 2012

Kreativ i köket

Idag har det bakats och lagats och fixats en hel massa i köket! Det gillar jag! Jag började med att laga till pannkakor till frukost i morse, mycket mumsigt kan jag tala om, men vad annars, de var ju lagade på grädde... =) orkade dock inte käka alla som skulle vara en portion, mycket mastigt. Sen har jag idag för första gången provat att baka bröd på LCHF-vis och jag får nog säga att det blev klart godkänt. De pyttesmå frallorna bakade på mandelmjöl ser inte mycket ut för världen men jag kan tala om att de är helt otroligt mättande. Har inte käkat en hel utan bara smakat lite, lite, premiären får bli imorgon till frukost. Det är det som är så fantastiskt  med den här kosten, att jag inte "behövde" vräka i mig en eller två med smör och ost på som smakprov utan att jag faktiskt kunde nöja mig med att bara ta en liten bit! Helt förundrad över mig själv! Sen har jag bakat chokladbollar också och gjort en müsli på rostade nötter och mandlar, cocos och linfrön som jag sen smaksatt med kanel och vaniljpulver. Cholkadbollarna blev mumsiga, men nästa gång ska jag nog hacka nötterna som är i lite finare för det blev ganska så "bitigt" i dem, men smaken var toppen! Riktigt mörk choklad (och så klart helt utan socker) mumsigt till kaffet när man vill lyxa till det lite.



 De smaskiga pannkakorna! Påminner ganska
mycket om amerikanska pannkakor.



Frallor bakade på mandelmjöl.


 Cholkadbollar, fast ja, jag vet, de ser nästan
ut som köttbullar! Skulle rullat dem i kokos
men det var så mycket kokos i smeten att jag
tyckte att det fick räcka så!


Närbild på "köttbullarna"



Nötmüslin som jag ska njuta till frukost i morgon tillsammans
med lite turkisk yoghurt och en fralla med massa smör och smaskigt
pålägg på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar