torsdag 20 oktober 2011

Surdegsknäcke

Idag har det bakats knäckebröd på surdeg! Har aldrig provat att baka eget knäckebröd förut och blev väldigt sugen på det när jag läste om det i en blogg. Så igår satte jag  en deg som sedan skulle stå och jäsa och gotta till sig över natten. Hade lite svårt att tro att den där tunga klumpen som låg där i degskålen igår skulle orka jäsa upp något men, i morse var den, till min stora lycka, nästan  dubbelt så stor! hade dottern till hjälp att kavla ut degen och hej vad det gick. Några strödde vi lite flingsalt över (eller tanken var att det skulle vara lite men, som sagt, jag hade dottern till hjälp...he he) och några gräddade vi helt naturella. Nästa gång ska jag våga mig på att krydda med lite olika smaker också tror jag!


 Liten bagare!


 Runt knäcke med "lite" flingsalt på.



Avlånga bitar, naturella.


Behöver jag tillägga att de blev fantastiskt goda? Lite ljumna med smör och ost på...mmmm! =)

2 kommentarer:

  1. Ser ju jättegott ut:) inte visste jag,att du bloggar! Vore kul att ses snart! Kanske ska vi ses med barnen och baka pepparkakor någon dag?

    SvaraRadera
  2. Inte konstigt att lilla damen låg utslagen på soffan, hon hade ju fått jobba hårt! =)
    De där med flingsalt på verkar mumsiga, hoppas man får smaka någon dag!

    SvaraRadera